Met het Nederlandse klimaat is het belangrijk dat je tado° verwarming perfect functioneert – ook als je buiten de deur bent. Indien de Afwezigheidsmodus van tado° echter niet naar behoren werkt, hebben wij hier de mogelijke oplossingen voor jou op een rijtje gezet.
Er zijn twee verschillende modi voor de intelligente planning van je tado° verwarming: de Thuis- of de Afwezigheidsmodus. De instellingen van je verwarmingssysteem hangen dus af van het feit of iemand thuis is of niet.
Als je thuis bent en de Thuismodus is geactiveerd, worden de instellingen van het intelligente schema dat je zelf hebt ingesteld toegepast. Als alle bewoners het huis verlaten en je de Afwezigheidsmodus hebt geactiveerd, worden de instellingen van het tabblad ‘Away’ van kracht.
Als je het huis verlaat en de ‘Away Mode’ activeert, zal je tado° verwarming de door jouw ingestelde functies uitvoeren. Bijvoorbeeld het verlagen van de temperatuur tot een bepaald minimum. Met de Auto Assist-functie kun je ook het voorverwarmen van je huis instellen.
Maar wat als deze ‘Away Mode’ niet meer werkt? Hier zijn onze oplossingen!
Zo kun je de tado° Afwezigheidsmodus herstellen
Belangrijk vooraf: terwijl je het probleem tot op de bodem probeert uit te zoeken, kun je het beste de Thuis- of Afwezigheidsmodus handmatig instellen. Klik op de geofencing widget op het startscherm van de app en selecteer een van de twee modi. Deze modus wordt alleen opnieuw gewijzigd als jij of een huisgenoot de modus handmatig wijzigt.
De reden waarom deze functie niet goed werkt, kan verschillende redenen hebben. Maar het overgrote deel van de problemen zijn te wijten aan de geofencing instellingen in de tado°-app.
Controleer of geofencing geactiveerd is. Zorg er ook voor dat geen ander gezinslid thuis handmatig de Thuis- of Afwezigheidsmodus heeft bediend.
Check de geofencing instellingen
Bekijk de instellingen van je smartphone voor het tado° verwarmingssysteem. Om geofencing goed te laten werken, zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden.
Voor locatieonafhankelijke bediening van je tado° verwarming moet de exacte locatie van je smartphone geactiveerd zijn. Daarom moet je toegang verlenen tot het delen van je locatie met de app. Dit geldt ook voor de activering van achtergrondupdates en mobiele data. Let hier op eventuele vooraf ingestelde roamingbeperkingen van je mobiele data.
Om optimaal gebruik te maken van de functies van geofencing, is het aanbevolen om de app actief op de achtergrond te laten draaien. Zo weet je verwarming altijd waar je bent en begint automatisch voor te verwarmen voordat je thuiskomt van werk. Daarom is het zinvol de energiebesparende modus van je smartphone uit te schakelen om de achtergrondupdate en het delen van je locatie mogelijk te maken.
Controleer je adres
Als de geofencing instellingen correct zijn, controleer dan of je adres correct is ingevoerd in de tado° web app. Dit kan gemakkelijk worden vergeten, vooral na een verhuizing.
Is de weergegeven locatie nog steeds onjuist nadat je deze opnieuw hebt ingevoerd? Het opnieuw opstarten van de smartphone zal helpen. Open dan de app opnieuw en controleer de informatie. Deze zouden nu geaccepteerd moeten zijn en de tado° Away Mode zou weer moeten werken.
Als je meer wilt weten over de thermostaten van tado°, neem dan een kijkje op onze webshop.